søndag den 1. januar 2017

Havetanker på årets første dag.

Godt nytår, håber i alle har det godt og er kommet godt ind i det nye år.
Her tog det en farlig tid inden der rigtig blev ro, men mine drenge var bare så dygtige og tog sig ikke af alt skyderiet. Samson har jo prøvet det nogle gange men for Bamse var det første gang. Han løftede bare hovedet og kiggede lidt rundt, sukkede dybt og faldt i søvn igen.
Nu sover han igen efter at vi lige har været ude på en lang tur.
 
Han hjalp mor med at finde kogler som nu er sat til tørre på fyret.
Lagrene må jo fyldes op så der er noget til næste kransesæson. Jeg fik solgt 41 kranse mere end året før, så jeg er mere end godt tilfreds...men nu skal det blive godt at komme til at lave noget andet end kranse.
 

Da vi kom hjem tog jeg en runde i haven.
Det her er den Påskeklokke som jeg har vist jer før men er den ikke sjov. Den har sat en stilk ud fra den første blomst med en ny blomst og så er der jo masser af knopper på vej.
 
Jeg var lidt rundt og se på hvad der kan gøres nu, hvis der bliver nogle dage hvor jeg kan komme i haven et par timer.

Den her brogede Liguster er blevet alt for stor og skal klippes helt ned tror jeg.
Den står jo bare og lyser så fint op så jeg kan næsten ikke få mig selv til at gøre det nu.
 
Den her skal også smage saksen for kronen er blevet alt for stor i forhold til stammens tykkelse.
 
Så mødte jeg en frøplante af den Korsikanske julerose, den må nok bare op i en potte til foråret.
 
I går på årets sidste dag var jeg i haven en times tid og opdagede at de første erantis er kommet frem.
 
Plukkede mig en lille buket som står ude på mit køkkenbord og varsler om en ny og spændende havesæson.
 
Min næsten tamme solsort var med rundt og kigge...her et af de bede hvor jeg har fået klippet stauderne ned.
 
Her et bed som er et stort virvar men det må bare smage saksen en dag.
 
Rundt om et bed i sydhaven har jeg den brogede Porcelænsblomst som kant.
Rækken er blevet alt for bred og må have en tur med spaden...råb højt, hvis der er nogen der kan bruge noget...det koster ganske gratis.
 
Italiensk Ingefær lyser nu så flot op her om vinteren.
Tænker lidt om man kan bruge den som krukkeplante...er der nogen der har prøvet det.

Jeg kom også forbi det bed , hvor alle de nye Geum jeg købte sidste år er plantet sådan midlertidigt.
Dem glæder jeg mig rigtig meget til at se i blomst i år.
 
De næste par måneder skal bruges på at rydde op og gøre rent + lidt i haven når der er vejr til det.
Jeg er bare så klar til en ny havesæson.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

15 kommentarer:

  1. Sikken en masse fine planter du fandt og planer fik du også, det er skønt at vide, at der er noget at lave derude.
    Flot at du fik solgt så mange kranse, og flot at hundene klarede nytåret, det gjorde vores også.
    Godt nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth...ja bare vejret er til det kan vi vist altid finde på noget at lave i haven.
      Godt de små sorte også er kommet godt ind i det nye år...jeg var jo lidt spændt på hvordan Bamse ville klare det.

      Slet
  2. Godt nytår til dig og hundene! Godt I kom godt ind i det, selvom der var gang i gaden. Her er det dagen derpå, børnene har jeg endnu ikke set, bondemanden er gået op og sove igen - og jeg har mest lyst til at iføre mig havetøjet, få noget frisk luft og lave lidt i haven! Efter at have set dine erantis i går, måtte jeg lige ud og kigge - og minsandten deres bøjede halse var at finde, ingen blomster endnu, men de er på vej! Jeg glæder mig til at følge dig i 2017 - jeg ved, du ser frem til at give den gas fra starten af sæsonen og få det hele med i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Ja du har ganske ret i år skal jeg gerne have hele sæsonen med...det der med at havesæsonen først rigtig starter midt i maj er noget rod.

      Slet
  3. Der er nok at se til. Den er både sjov og fin, den fyldte påskeklokke. Den korsikanske er nu engang en besværlig plante at stille tilfreds. Den er tilbøjelig til at få sorte pletter, ligegyldig hvordan den plantes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hvis bare vejret er til det kan jeg altid finde noget at lave i haven. Den korsikanske har let ved at få sorte pletter men alligevel synes jeg nu bladene er fine at bruge i buketter og dekorationer om vinteren...det er mest derfor jeg har den.

      Slet
  4. Godt nytår! Her - langt ude på landet - var heldigvis ikke så meget larm. Vores collie er frygteligt bange for fyrværkeri, mens de to westier opfører sig som dine hunde (du har gravhunde, ikke?)
    Din påskeklokke er meget fin, og den ligner faktisk en jeg fik som værtindegave 2. juledag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige både Nana. Jeg bor også delvis på landet, lige i udkanten af en lille landsby men alligevel var der nu en del skyderi. Min unghund Bamse er en krydsning og der er gravhund indblandet. Samson den gamle er en australsk Kelpie, han var bange de første år men har åbenbart vænnet sig til det.

      Slet
  5. Rigtig godt nytår Rita, til dig og drengene.
    Ja har man en have er der nok at se til.
    Nu glæder jeg mig bare så meget til alt bliver grønt og frodigt igen.
    Jeg har ikke nået at fået lagt mine forårs løg. Kan jeg nå det endnu!

    Rigtig dejlig dag
    Charlotte

    SvarSlet
  6. Så jo erantisserne hos dig i går, også skal du lige vise den smukkeste påskeklokke:-)))
    Vores Santa er så utrolig bange for raketterne, men han klarede det dog en smule bedre i år, og fik lov at komme med os i soveværelset da tid var.
    Endnu engang rigtig godt nytår Rita, glæder mig til fortsat at følge dig og din have, og hunde:-)))
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Glemte helt at sige tommel op for de ekstra solgte kranse, så fedt!

      Slet
  7. Kære Rita
    Rigtig godt nytår til dig og "drengene"
    Mine hunde er totalt ligeglade med fyrværkeri, men min søn og datters hunde er skrækslagne. Så John og jeg ar hjemme og passe hunde, og havde en stille og dejlig nytårsaften.
    Jeg er gået lidt i stå her i blogland, men håber på at blive lidt "levende" igen.
    Jeg glæder mig også til at det hele begynder at blive grønt og frodigt igen. Så hyggeligt med hr. Solsort.

    Ønsker dig en skøn dag
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lone. Godt i kunne passe hundene...det er bare så synd for dem der er skræmt fra vid og sans.
      Der er jo den fordel med bloggen at man kan blogge når man har tid og lyst, så mon ikke du kommer i gang igen på et tidspunkt.

      Slet
  8. Det er skønt at høre, at du har solgt så mange kranse. Hvis du mangler kogler har jeg sækkevis af rødgran,fyr,sitka og hvidgran, både musegravede og hele.Jeg kan ikke lade være med at samle. Jeg laver ikke kranse mere, så du må få dem. Den gule liguster bliver pænest, hvis du klipper den halvt ned= de bagerste høje skud halveres, så bliver busken tæt. Her står erantis også med nakken bøjet.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tilbuddet om kogler Anne Marie, men jeg tror jeg er ved at have samlet nok til et nyt års produktion. Tak for rådet om ligusteren, det vil jeg prøve når vi kommer lidt tættere på foråret.

      Slet