søndag den 27. august 2017

Sankt Hansurt

Sankt Hansurt har jeg samlet på i nogle år.
Her er det den gode gamle 'Matrona' som ikke er sprunget ud endnu til gengæld er den omgivet af nogen af de sidste Liljer.
 
Frøplante...en krydsning mellem den hvide som ikke er sprunget ud endnu og så den fine gule her neden under.

 
Sedum 'Elsies Gold' hvis ikke jeg husker helt forkert.

Navnet på den anden er bare helt væk lige nu.
Alle er helt vilde med de brogede. Jeg synes de er flottest først på sommeren og blomsterne er der ikke meget sjov ved.
 

Alle dem jeg havde i zinkbaljer og spande blev plantet ud i det nye bed.
De skal nok ikke blive der alle sammen, men det der med at flytte rundt på tingene kan jeg bedst om foråret.


Den mest røde er uden tvivl Sedum 'Red Cauli' som lige knapt er sprunget ud.


Den med de mørkeste blade er Sedum 'Postmans Pride'....
Blanke næsten sorte blade og stængler spændende om der kommer lidt mere gang i den nu den er plantet direkte ud i jorden.
 
Bare for at vise en lidt anden blomsterfarve får i lige Sedum 'Monlight Serenade'
 
En ny dille kunne meget let blive Kvæsurt.
Her er det Sanguisorba 'Blackthorn'
Den har været lidt en langsom starter...tror det er 3. år jeg har den.
Der står på skiltet at den bliver 120 cm høj men i år er den altså over 2 meter.

Den næste er så til gengæld lille og hedder da også Sanguisorba 'Little Angel'
De blomstret lidt spredt over hele sommeren og jeg har vel allerede omkring 10 forskellige.
 

Helenium eller Solbrud skal jeg helt sikkert også have flere af.
Den her hedder Helenium 'Fancy Fan' og er en af de nye jeg har fået i år.
Samlingen af dem er vist kun på 5-6 stykker, så det må der gøres noget ved.
Der er meget meget mere der blomstrer i øjeblikket, men jeg er gået godt og grundig havetræt, så den får mere eller mindre lov at passe sig selv.
 
Min hjerne er sprunget frem til kransesæsonen og der bliver kørt nogle ture ud i naturen for at finde materialer. Ind imellem må nye ideer afprøves...i går blev det til et skovbundshjerte kalder jeg det...alt godt fra skovbunden.
 
Det frister nu ikke med en skovtur her til morgen, men må hellere stå op og se hvor meget vand der er kommet i løbet af natten.
 
God søndag!!
 
 
 
 
 
 
 

 
 


 
 
 

14 kommentarer:

  1. Godmorgen Rita. Det er flot samling sankthansurt du har dig :-). Det er en skøn staude og super god i buketter. Jeg vidste slet ikke at der fandtes en gul variant, den er ret fin :-). God søndag til dig, jeg skal i haven og fortsætte hvor jeg slap i går. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette. Det er bare et lille udpluk af mine Sankt Hansurt i har fået. Der er i hvert fald 20 navnesorter + en del frøplanter.

      Slet
  2. Fint bed du har lavet, jeg har den brogede St. Hans urt fra dig, men du har ret, den er flottest først på sæsonen. Jeg kan i det hele taget bedst lide dem, før de går i blomst.
    Regn næh ikke hos os. Synd du er blevet havetræt, men så er det godt du kan forberede kransebindingen i stedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth. Jeg holder også meget af dem når de lige kommer op og står som små fine kupler med forskellige farver blade. Jeg har fået 15 mm i nat, så slipper jeg da for at vande salgsplanter i dag. Skal lige have en tur med støvsugeren og så kan det da godt ske at jeg smutter en tur i skoven.

      Slet
  3. Tænk at man også kan få gule Skt. Hansurter, det vidste jeg slet ikke. Det er jo en dejlig nem staude, så det kunne være jeg skulle have lidt flere forskellige.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har desværre ikke navnet på den mest gule, men der er faktisk flere over i den farve.

      Slet
  4. Du har mange fine skt hans urt. Her på matriklen er kvæsurt allerede blevet en dille - de kræver bare en del plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det er så kun en lille del af mine Sankt Hansurt jeg har vist. Uha det med pladsen kan godt blive et problem, men så må noget andet ryge ud.

      Slet
  5. Hej Rita.Flot samling af Skt.hansurt.Vidste slet ikke at der fndte så mange forskellige...........har den selv i tre farver.Min ene kvæsurt står ud til min havegang,og falder helt ud med sine lange ranker.
    Rigtig god søndag Knus Jette

    SvarSlet
  6. Det er meget sjovt at se så mange forskellige Sankt Hansurt, sikke nogle flotte nogen. På vores havetur i England for et par år siden så vi rigtigt mange også, især mørke - ja, man kunne jo snildt ønske sig mere plads i haven til alt det man gerne vil have...
    Smukt hjerte - håber du finder havegejsten hurtigt igen.

    SvarSlet
  7. Der er godt nok mange forskellige Sankt Hansurt, det har jeg egentlig aldrig tænkt over og så i mange forskellige farver. De gror ikke så godt her hos os, men jeg har en enkelt hvid, som ser fin ud og så har jeg nogle få stykker i det gamle stenbed.
    Mvh
    Lene

    SvarSlet
  8. Hej Rita
    Jeg har aldrig været særlig vild med Sankt Hansurt, men til gengæld er jeg totalt vild med dit smukke hjerte. Utroligt flot.
    Rigtig god dag

    Knus Lone

    SvarSlet
  9. har den selv i tre farver.Min ene kvæsurt står ud til min havegang,og falder helt ud med sine lange ranker.


    หนังตลก

    SvarSlet
  10. I really like your post good blog on site,Thanks for your sharing.

    ดูหนัง

    SvarSlet